Brend – od omiljenog do omraženog preko noći?

Brend – od omiljenog do omraženog preko noći, najnoviji primjer na hrvatskoj sceni.

 

Brendiranje je proces u kojem neka tvrtka ili pojedinac, korištenjem raznih taktika i metoda, nastoji izgraditi prepoznatljivost na tržištu. 

Ako ste stručnjak ili imate biznis, vjerojatno već znate da je vaš brend u apsolutnom vrhu vaše najvrjednije imovine.

Brend je razlog zbog čega netko izabere baš vas unatoč tome što ima na izbor pregršt drugih vrlo sličnih opcija.

Što je to brend i kako ga stvoriti pisala sam ovdje za Časopis Poduzetnik.

 

U modernom svijetu sve je brzo, dostupno, na jedan klik od nas. To je istovremeno i marketinški blagoslov i prokletstvo.

Brend najčešće sustavno gradimo ispunjavanjem obećanja koje smo si na početku zadali vezano uz kvalitetu, standard, experience, vrijednosti… prema klijentima i kupcima.

Ovaj tjedan u medijima je odjeknuo primjer koji zorno pokazuje kako tvrtka može svoj brend srozati preko noći i – iz vedra neba.

Ja nisam korisnica nijedne strane priče, već želim ukazati što je dovelo na stvaranje loše percepcije jednog brenda doslovno preko noći.

S jedne strane priče je Borboleta, tvrtka koja se bavi izradom nakita (na Facebook profilu piše da su osnovani 2012., a tvrtka BORBOLETA d.o.o. osnovana je 2016. prema registru www.fininfo.hr ).

Radi se o tvrtki koja ima brojne trgovine i zaposlene, a koliko vidim pretraživanjem interneta, bili su uključeni u mnoge humanitarne akcije poput #HAPPYTOGIVE s Unicefom i gradili svoj imidž i na društvenoj odgovornosti.

S druge strane priče su zlatari, trgovci nakitom i umjetnici diljem Hrvatske – poznati i manje poznati, mali i veliki, novi i oni s dugogodišnjom tradicijom.

Problem oko kojeg su se okupili? 

Ukratko, tvrtka Borboleta je kod Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo zaštitila motive djeteline, zvjezdice, srca, ringova, sidra, ananasa, lubenice… dakle, simbole koji se za izradu nakita i ukrase koriste od pamtivijeka.

Također, zaštitili su i 55 vrsta “konaca kao materijala za izradu narukvica”, u većini dostupnih boja, na dostupnim slikama povezanih u specifičnim čvorovima, po macrame tehnici pletenja.

I sad šalje opomene onima koji u Hrvatskoj izrađuju i prodaju nakit s tim motivima. 

U dopisu odvjetnika koji su primili mnogi proizvođač i prodavač nakita diljem HR pozivaju ih da im se jave radi dogovora oko podmirenja štete koju su im nanjeli prodajući motive koje pak su oni zaštitili.

Više možete pročitati u tekstu Jutarnjeg lista.

 

Prema natpisima u tekstu Jutarnjeg, proizvođači nakita su u šoku, te da bi zaštitili svoje interese i osporili ove zahtjeve moraju u Zavodu pokrenuti postupak za proglašavanje dizajna ništavnim, a koji zahtjeva jako puno sredstava i vremena.

Točnije, što se novaca tiče -1500 kn naknada troškova postupka i 100 kn upravne pristojbe po zahtjevu.

Što se ispunjavanja papira i čekanja na rješavanje problema tiče – tko bi to znao. Živimo u Hrvatskoj.

Da li je Borboleti stvarno bilo ugroženo poslovanje raznim Copy-Catsima ili pak su obični “patent trolovi” kako ih neki nazivaju, nije tema ovog teksta.

Priča je dospjela u javnost medije i prenijeli su je mnogi mediji, dok je do mene je došla putem Facebook grupe “Paušal – pitanja i odgovori iz prakse (RH)” koje sam članica.

(fotografije/print screenovi  su vlasništvo Ivane Arambašić, 7.7.2019. iz rečenici iznad spomenute facebook grupe. Sve osvrte brend je maknuo sa službene Facebook stranice.)

Kakve to veze ima s brendom?

Pa, tužbe su digle puno prašine kao i pitanja kako je moguće da je brend zaštitio motive kojima se ljudi i proizvođači nakita koriste već tisućama godina.

Borboleta nije računala na bijes i naglost malog čovjeka.

Javnost se spontano okupila i provela vjerojatno neplaniranu kampanju. Bez neke posebne strategije javno su iskazali  što misle o Borboletinim tužbama.

Brzo se zaboravilo na sve društveno odgovorne i humanitarne kampanje u kojima su sudjelovali. 

U roku od dan-dva Facebook i Google osvrte zasuli su im lošim recenzijama i ocjenama, te im spustili ocjenu na 1,7 (od mogućih 5).

Znate i sami kako kupujemo, u današnje vrijeme prvo pretražimo recenzije i iskustva, tako da su loše ocjene i recenzije značajan udarac na brend.

Nakon dan-dva iz Borbolete su krenuli brisati (ili prijavljivati) recenzije s Google businessa, a ugasili su i osvrte na Facebook stranici, no koliko vidim ljudi i dalje nastavljaju ostavljati negativne recenzije na Googleu gdje svatko može komentirati. 

(Printscreen na dan 11.7.2019.)

 

Jesu li tim djelovanjem obrisali štetu? Teško.  

Da li su je umanjili? Vjerojatno.

No, unatoč brisanom, internet pamti vječno.

Kao i nezadovoljan kupac.

Evo što kažu istraživanja, kao i Promosapiens.hr :

“Koliko štete može nanijeti jedan nezadovoljni kupac?  

Odgovor:  toliko da vam uništi posao”

“Potrebno je 12 pozitivnih iskustava  da ispravi jedno negativno.

Zadovoljan kupac će u prosjeku svoje zadovoljstvo vašim brandom podijeliti s 2-3 prijatelja/poznanika.

Nezadovoljan kupac će u prosjeku svoje nezadovoljstvo vašim brandom podijeliti desetorici svojih prijatelja/poznanika.

Loša usluga više uznemiri  kupca nego što ga oduševi izvrsna usluga.

Otprilike 96% kupaca se neće žaliti na lošu uslugu, ali se 91% njih neće vratiti.” – navodi Promosapiens.

 

Navukli su bijes kupaca i to će definitivno utjecati na njihovo poslovanje. 

Tko je u pravu na kraju će vjerojatno odlučivati sud, ali šteta je već napravljena – na svim stranama i svima.

Na njima je da sada osmisle brend strategiju kojom će pokušati umanjiti štetu. (Šutnja i čekanje da ljudi zaborave je također strategija).

U svakom slučaju, nije dobro utjecalo na percepciju njihovog brenda u javnosti i bili smo svjedoci kako je javnost (sudeći po komentarima i osvrtima) stala na drugu stranu. 

Dovoljna je jedna loša odluka, kriva odluka ili pak ne postojanje brend strategije da se brend identitet koji ste stvarali godinama (ono kako vi želite da vas drugi vide) pretvori u neželjeni brend image (ono kako vas drugi doživljavaju sukladno svojim iskustvima, zaključcima i vrijednostima).

To nas može koštati i biznisa (sjetite se samo afere s Eko Severom prije nekoliko godina).

Nadam se da ce se svi uspjeti dogovoriti i nastaviti se baviti onim sto im najbolje ide, a to je izrada nakita, a vi – ako zatrebate pomoć u izradi vlastite brend strategije priključite nam se na edukacijama “Stvori (svoj) brend koju nastavljam provoditi ove jeseni u Konekti ili pak zatražite ponudu za individualni rad na brend strategiji.

Želim vam puno uspjeha!

 

Ako zatrebaš potporu u pokretanju ili zdravom rastu tvrtke, vraćanju tvrtke na put uspjeha, brendiranju i ostvarenju svojih osobnih ili poslovnih potencijala,  javi mi se za neobvezujuću ponudu preko kontakt obrasca malo niže ili u inbox.

 Pretvaranje osobnog i poslovnog kaosa u red i uspjeh moja je specijalnost 🙂

KONTAKTIRAJ ME


Prijava na newsletter

About the author

Certificirana edukatorica, profesionalna savjetnica i stručnjakinja za organizacijski razvoj.  Biovrtlarica i zaljubljenica u život i prirodu.