5 faza žalovanja kod poslovnih gubitaka – u kojoj ste fazi?

Ovih dana suočavamo se s velikim gubicima.

Znajući to ili ne, prolazimo kroz različite faze žalovanja i nosimo se s njima najbolje kako znamo.

Elisabeth Kübler-Ross je 1969. u svojoj knjizi “O smrti i umiranju” predstavila “Pet stadija žalovanja” poznatih i kao “model Kübler-Ross”, a koji objašnjava naše ponašanje u slučajevima velikog osobnog gubitka.

 

Izgubiti svoj biznis, posao ili prihod, kupce, poslovni prostor ili sve za što smo radili godinama situacije su koje također mogu uzrokovati duboko žalovanje i traumu.

Posebice kad smo suočeni s “višom silom” ili katastrofom kao što je u našem slučaju korona virus i potres, mnogi poduzetnici prolaze

vrlo slične faze žalovanja nazvane i “business grief”.

 

Neki su se već sabrali, dok drugi piju tablete za smirenje i ne vide svjetlo na kraju tunela.

Svatko se sa šokom i tugom nosi na svoj način, no bilo bi dobro (posebice za poslodavce) da što prije dođu do završne faze prihvaćanja kako bi mogli početi djelovati strateški.

Ovo je pet faza žalovanje po “Kübler-Ross” modelu, koji ako ste doživjeli gubitke u sklopu trenutne krize, vjerojatno doživljavate i vi, bilo da se radi o osobnim ili poslovnim gubicima.

 

1. faza – Poricanje

Prva faza poslovnog žalovanja je poricanje i neprihvaćanje situacije. U šoku smo, a u ovakvim iznenadnim situacijama kao što je zateklo nas često ne vjerujemo onome što se događa. Uvjeravamo se da je to vrlo privremeno i da neće imati nikakvog utjecaja na nas. Stručnjaci kažu da nas u ovoj fazi naš obrambeni mehanizam štiti od suočavanja s bolnim emocijama.

Možda smo si na samom početku govorili: “Ma to se ne dešava. To se dešava tamo negdje u Kini, a ne kod nas. Ma kakav korona virus, to je samo gripa, kakve veze moj biznis ima s time?”

 

2. faza – Ljutnja

Nakon poricanja i nevjerice, počinjemo osjećati strah zbog onog što je pred nama, a bol se pretvara u bijes. Polako počinjemo razumjeti što ova situacija za nas zapravo znači. Okrivljujemo sve po redu – vladu, kupce, dobavljače, zaposlenike, poslodavce, bijesni smo na sebe što “nismo bili pametniji” ili “što nismo predvidjeli što će se desiti”, što nismo spremali novac u “fond za crne dane”.

Znate da je situacija uzrokovana “višom silom” i da nema krivca, no ne možete si pomoći da ne krivite barem nekoga za situaciju u kojoj ste se našli.

Možda ste se pitali: Zašto baš ja? Jesu li oni normalni? Izgubit ćemo sav svoj prihod. U potpunosti su nesposobni.

3. faza – Racionalizacija/pregovaranje

U ovoj fazi sjesti ćemo s knjigovođom ili stručnjakom, tražiti rješenja po internetu i sagledati situaciju kakva ona jest kako bismo odgodili neizbježno. Ispitujemo razne scenarije koje bi mogli poduzeti, spremni smo učiniti sve kako bi sve bilo kao ranije. Neki će uzeti kredit, neki tražiti odgode, neki sanjaju o nečemu što bi moglo ipak “spasiti stvari”. Želimo preživjeti i ne želimo više osjećati bol.

Možda ste si govorili: A dobro, unatoč gubicima, možda je bolje privremeno zatvoriti radnju/otići na godišnji odmor kako bi čuvali naše živote i kako bi se što prije vratili u normalu. Svi se moramo žrtvovati.

 

4. faza – Očaj/depresija

Iako dajemo sve od sebe u prethodnoj fazi kako bi minimizirali gubitke, problem ne često riješi do kraja. Prisiljeni smo zatvoriti biznis, otkazati evente koje smo planirali mjesecima, otkazati putovanja, smanjiti osobne troškove, dati otkaz djelu zaposlenika, odreći se sveg onog što smo žuljevito godinama stvarali.

Kad shvate da stvari više nemaju u svojoj kontroli, ljudi mogu postati očajni i neopisivo tužni. Osjećaju se toliko bespomoćno i tjeskobno da nemaju razlog za dići se iz kreveta, izbjegavaju bliske osobe jer ih je sram, gube apetit i ne spavaju dobro.

Možda si govorite: Čemu se uopće trudim? Sve što sam stvarao godinama nestalo je preko noći. Kako ću platiti troškove/najam/plaće/hranu… Ne možemo preživjeti ako ovo potraje još mjesec dana.

5. Prihvaćanje

U ovoj fazi prihvaćamo situaciju jer počinjemo razumjeti da otpor promjeni koja nam se dešava neće usporiti njen dolazak.

Mirimo se s gubitkom i počinjemo djelovati strateški.

Započet ćemo s razvojem strategije i pitamo se: Kako se nositi s ovom situacijom? Kako spasiti što se spasiti da? Kako se reorganizirati? Koju strategiju kreirati? Kako da ova situacija ispadne najbolje za sve uključene? Što učiniti sada kako bi nakon krize funkcionirali bolje? Kako se čim prije vratiti na noge?

 

Kriza je neizbježna u životu i poslovanju – nije prva, a nažalost ni zadnja, no ljudi imaju supermoć na koju ne smijemo zaboraviti, a to je prilagođavanje.

Iako promjenama najčešće i nismo skloni, ova promjena se dešava htjeli mi to ili ne.

Energiju koju bi uložili u otpor možemo uložiti u strateško promišljanje i poboljšanje sebe i našeg poslovanja.

Promjena može biti naš najveći saveznik i katalizator našeg rasta na svim razinama, ako je takvom prihvatimo.

U ovom kriznom vremenu, želim svima da iznađemo najbolje načine za svoj život i poslovanje.

Možeš

Ja vam i dalje pomažem edukacijama i savjetovanjem, trenutno radimo samo online u sigurnosti vašeg doma.

Pomažem ambicioznim pojedincima razviti kompetencije, karijeru i biznise kako bi ostvarili svoje potencijale i postigli željeni uspjeh.

Malim tvrtkama pomažem vratiti fokus, istaknuti se i ostvariti rast.

Imate pitanja ili prijedlog?

Javite mi se putem kontakt obrazca niže u tekstu ili ispunite informativni upitnik za individualnu edukaciju/savjetovanje.

About the author

Certified business, branding & success expert.
Posljednjih 19 godina stvaram uspješne osobne i poslovne priče.
I vaša može biti jedna od njih.

Imate pitanje, prijedlog ili tražite edukatoricu/predavačicu?
Kontaktirajte me na marina@konekta.hr.
Želim vam da ostvarite sve svoje potencijale.
Marina