Poduzetničke muke: što kad te žicaju da im odradiš “usput” i besplatno?

Žicaju li i tebe poznati i nepoznati da im odradiš nešto “usput” i besplatno?

Ovaj članak ti se vjerojatno neće svidjeti, ali pročitaj ga do kraja svejedno 🙂

 

Žene danas u 2020. kao i u povijesti obavljaju puno neplaćenog rada od kojeg ekonomija ima velike koristi.

Procjenjuje se da ženski neplaćeni rad čini između 25 i 40 posto bogatstva stvorenog u industrijskim zemljama*.

Kroz izgovor da su žene “prirodno prijemčive” da se brinu za obitelj dok su muškarci oni koji su “po prirodi” skrbnici obitelji izvana, društvo je omogućilo olakšavanje eksploatacije ženskoga rada i izvan kuće**.

U prijevodu, žene češće rade, šute i trpe.

 

Kakve veze ovo ima s poduzetnicama i žicanjem?

Velika.

Zadnjih 20 godina radim sa ženama – marginaliziranim i privilegiranima, nezaposlenima i direktoricama, bogatima i onima u debelom minusu koje spašavaju svoje biznise.
Unatoč svom obrazovanju, statusu i materijalnim prilikama, iz nas teško izlazi činjenica da su nas cijeli život “oblikovali” da besplatno pomažemo, zbog čega je ženama često teže reći “ne” i kod kuće i na poslu.

I tu dolazimo do teme ovog članka.

Često od svojih klijentica poduzetnica čujem i vidim da
a) spuštaju cijenu i bez da se ih traži
b) neugodno im je naplatiti svoj rad
c) teško kažu NE kad ih drugi žicaju da im nešto naprave besplatno
d) neugodno im se brendirati, pa radije rade negdje u zapećku, čekajući da netko primijeti kako su skromne i vrijedne (što će se desiti nikad)
d) teško se zauzmu za sebe i često ni same nisu svijesne vrijednosti svog rada i znanja.

Poznato?

 

Pričala sam s klijenticom, stručnjakinjom u svom poslu, koju nakon što je otvorila biznis poznanici često zovu na kavu da nažicaju koji besplatan savjet ili još više od toga.
Druga kaže, klijentica je zove izvan radnog vremena, pokušavajući “nažicati kavu” kako bi dobila odgovor na svoje probleme, bez da joj plaća uslugu terapije.

U kome je problem, u onome tko pita ili onome kome je neugodno reći ne?

Krenimo redom.
Ljudi ne vide izvana koliko je truda, rada, novaca utrošeno da bi postali ono što danas jeste i da bi im probleme i potrebe mogli riješiti lako i efikasno.
Ponekad pak ljudi znaju koliko truda je potrebno, ali ih nije briga i žele dobiti besplatnu uslugu.
Jednostavno, takvi su.

Nije problem u njima koji pitaju, jer ljudi od nas traže i uzimaju ono što vide da mogu.
Problem je u nama jer se ljutimo na njih, a svejedno to napravimo mada to ne želimo, samo jer ne znamo kako reći ne.
Zapravo se ljutimo na sebe, što se ne znamo zauzeti za sebe.

Veliki dio svog vremena ulažem u besplatne aktivnosti za poduzetničku zajednicu (konferencije, online tečajeve, predavanja, članci…), ali individualni rad, transformacije koje vrlo brzo donose promjene i rezultate – to je moj posao, naplaćujem ga i od toga živim.


Vrijeme je moja najvrjednija valuta, a to dobro znaju i moji klijenti kojima posvetim svoje vrijeme u potpunosti i u kojem dobiju odgovore i rješenja za kojima bi oni sami tragali dugo vremena i potrošili puno truda, novaca i grešaka dok do njih ne bi došli.

Nedavno sam dobila upit da li mogu “nešto na brzinu pogledati”, od osobe koju niti osobno ne poznajem.

Njima je to možda “samo na brzinu pogledati”, no ja znam da je posao koji zahtjeva znanje, trud i nekoliko sati vremena da bi rezultat bio onaj koji obje strane žele.
Pristojno sam pojasnila zašto “samo na brzinu pogledati” nema smisla i što mogu napraviti da bi u konačnici napravili izvrsnu dokumentaciju koja će ostvariti željeni rezultat.

Još jedan upit koji sam nedavno dobila s nacionalno poznate organizacije odbila sam.

Nudili su mi da radim besplatno i još dajem značajni popust na usluge koje provodim – ciljanoj skupini koja uopće nije moja “idealna skupina”.

Pristojno sam odbila i otvoreno im rekla zbog čega to uopće nije moja priča.

S druge strane, nedavno sam pristala raditi jedan projekt potpuno besplatno koji je potpuno u skladu s mojim vrijednostima, kao i još jedan koji mi se apsolutno ne “isplati” raditi, ali mi sviđa kao i osoba koja me pitala, a moći ću to iskoristiti i u promotivne svrhe.

Puno sam radila na svojim kompetencijama i vlastitoj vrijednosti da bi danas mogla to odgovoriti, a puno mi je u tome pomogla i moja CH-Q edukacija.

To je proces osobnog i poslovnog rasta o kojem trenutno uče i sudionice moje Akademije “Izgradi uspješan biznis” – kreirati cijene koje su za njih fer, spoznati vlastitu vrijednost i vrijednost svog rada, postaviti granice, odbiti suradnje koje nisu dobre poslovne odluke.
To je nešto što jednostavno treba naučiti.
I vježbati.

Odluka je uvijek na nama.

Vidite, nije problem u onima što pitaju, problem je u tome kad dovoljno ne cijenimo sebe i svoj rad/trud/vrijeme, a onda nam je neugodno odbiti i napravimo, ali im zamjeramo.
OK, i što sad?

Svaki put kad vas netko “žica” shvatite to kao priliku da provjerite svoju vrijednost same sa sobom.
Želite li to odraditi besplatno?
Onda to napravite.

Problem nastaje kad ne želite, ali i dalje pristajete na nižu cijenu, neplaćanje računa i eksploataciju, šutite i trpite, jer se tako “pristojne žene ponašaju”.
Dok iznutra vrijete i vrištite od bijesa, uzgajate disbalanse štitnjače i čireve na želucu, ne viđate svoju obitelj koliko bi htjele, rintate po cijele dane, a istovremeno od svog rada ne možete živjeti.

Želite da vas drugi prestanu podcjenjivati?
Prvo morate vi same sebe prestati podcjenjivati.

Nađite sebi najbolji način spoznavanja vlastite vrijednosti i naučite kako se ponašati u takvim situacijama, a da se osjećate dobro.
No, neću vas ostaviti na cjedilu 🙂

S vama dijelim nekoliko odgovora koje možete instant upotrijebiti kad vas netko pozove na kavu da mu usput nešto odradite, jer je vama to “samo 5 minuta ili treptaj oka”, a vi to iz svojih razloga ne možete ili ne želite.
  • Recite im da svoj posao radite u sklopu posla, a ne svog privatnog i slobodnog vremena.
  • Recite im da posao obavljate u sklopu sastanaka u uredu, a ne neobaveznih kava.
  • Recite im da ćete im se javiti kasnije, pa im onda napišite odgovor u poruci, ako vam je tako lakše pristojno odbiti.
  • Napišite im kako taj posao funkcionira, odnosno što trebaju kupiti (savjetovanje, edukaciju, što već) da bi dobili rješenje i napišite im cijenu.
  • Recite im – poslovne sastanke obavljam u uredu, slobodno se najavite na sastanak ili individualno savjetovanje.
  • Ako vas neočekivano zaskoče, recite im da bi bilo neozbiljno od vas da im dajete instant odgovor. Dajte im svoju podsjetnicu i uputu da vam se najave na sastanak da njihovom problemu posvetite punu pozornost.
  • Recite NE. Kad nečemu što ne želiš veliš NE, zapravo sebi govoriš DA.

 

Eto, ukratko i naširoko.
Napišite mi u komentaru, na e-mail ili u inbox, kakva su vaša iskustva?
Na koji način se vi nosite s ovim izazovima?
Imate li još nešto za dodati?

P.S. S obzirom da znam da je teško postavljanje granica problem mnogih poduzetnica, unaprijed ću ti se zahvaliti što ćeš podijeliti ovaj članak.

 

P.P.S. Na ovaj članak poduzetnik Stipe Ćelić poslao mi  je jako zanimljiv osvrt, koji dijelim i s vama jer vjerujem da će vam biti koristan.

“Naravno da sam i sam bio “žrtva” žicanja za razno razne poslove iz svoje struke kao u smislu “vama je to 5 minuta” i onda sam nekim klijentima jednostavno objasnio to u jednostavnom primjeru:

Profesionalni boksači meč vrijedi npr. 50 000 eura (i puno, puno više) a za knockout je nekad potrebno i manje od 5 minuta.

Profesionalni boksač koji je svoj život podredio sportu za 5 minuta može zaraditi ili izgubiti meč dakle ostati bez vrlo velike zarade ili je osvojiti.

Trebalo je puno udaraca primiti da bi došao do razine kada se meč može završiti u 5 minuta, da li se onda isplati svoj trud i odricanje dati u bescjenje?”

 

*Giddens, 2007.:398

** Hossfeld, 2009.; Moghadam, 2005.

***Više o problemu “orodnjenog” rada pročitajte u Žene i rad u suvremenom društvu – značaj “orodnjenog” rada”, Branka Galić

 

Stvaranje uspješnih biznisa stvarno ne mora biti tako teško i dugotrajno i ne trebaš baš sve naučiti na svojim greškama.

Čuvaj sebe, svoje vrijeme i svoje resurse da ne “izgoriš”.

Ako ti zatreba podrška i efikasne strategije izgradnje biznisa i brenda, poslovnog rasta i povećanja prodaje, ispuni informativni upitnik na

www.konekta.hr/savjetovanja i javit ću ti se s prijedlogom kako ti mogu pomoći.

Pomažem poduzetnicima i ambicioznim pojedincima izgraditi uspješan, smislen i profitabilan biznis i brend.
Marina Kolar & Konekta logo

 

About the author

Certified business, branding & success expert.
Posljednjih 19 godina stvaram uspješne osobne i poslovne priče.
I vaša može biti jedna od njih.

Imate pitanje, prijedlog ili tražite edukatoricu/predavačicu?
Kontaktirajte me na marina@konekta.hr.
Želim vam da ostvarite sve svoje potencijale.
Marina