Jesi li i ti kreativna duša koja želi izgraditi svoj uspješan kreativni biznis, ali imaš poteškoće ili otpor prema formiranju adekvatnih cijena i prodaji?
Razumijem, to muči mnoge kreativce. U ovom tekstu želim ti pojasniti kako ćeš i kao kreativka moći formirati adekvatne cijene i pravilan mindset.
Za početak, zamisli situaciju – imaš tri slikara.
Sva tri završila su istu akademiju.
Jedan slikar prodaje sliku za 50 kuna.
Drugi slikar prodaje sliku za 500 kuna.
Treći slikar prodaje sliku za 5000 kuna.
Slika li prvi slikar toliko lošije od trećeg?
Ne.
U čemu je razlika?
Razlika je u odluci svakog pojedinog slikara i njegovom uvjerenju koliko njegov rad vrijedi.
Cijene se ne odnose samo na ekonomiju poslovanja i koliko je vremena i materijala netko utrošio na izradu proizvoda/usluge, nego i na vrlo subjektivnu percepciju vrijednosti – i tvoju i tvog kupca.
Treći slikar više cijeni svoj rad, zna točno gdje se želi pozicionirati na tržištu (a to sigurno nije dno tržišta i zarađivanje za kikiriki) i želi prodavati svojim idealnim klijentima koji su njegovu umjetnost itekako spremni platiti.
Netko će pogledati sliku vrhunskog slikara i reći – Remek djelo! Vrijedi milijun eura.
Drugi će reći – Užas. Ovako slikati zna i moj 2 godišnji sin. Baci to u smeće.
Prva osoba je idealni klijent tog slikara, ali druga nije i njegovo mišljenje tom umjetniku nije ni relevantno niti bi ga trebalo obeshrabrivati.
Ono u što kupac ulaže odnosno što bira kod kupnje govori o njegovim vrijednostima i što tom kupnjom za sebe želi postići, kako se želi osjećati i nužno nije povezano s tim koliko kupac ima novaca.
U čemu je razlika između neke obične torbe i Louis Vuitton torbe da jedna košta 30 kn, a druga 30.000 kn?
Nije da su Louis Vuitton torbe plele stotine vila od svoje kose pa da zbog toliko košta.
U tome što su tako odlučili, jer imaju to pravo kao i svaki drugi vlasnik biznisa.
Radi se jednostavno o njihovoj strategiji brendiranja i pozicioniranja – kome se žele pozicionirati (tko je idealni klijent?), gdje se na tržištu žele pozicionirati (cijenom i kvalitetom) i kakav dojam žele izazvati (jer ljudi ionako ne kupuju proizvod, nego svoje rješenje svoje želje, problema ili potrebe, emociju, to kako se osjećaju kad kupe tvoj proizvod).
Cijene imaju značajne posljedice ne samo na tvoje kratkoročne prihode već i na tvoj brend i poziciju na tržištu.
To što tebi nešto ide “kao od šale” nije razlog da uzimaš svoje talente zdravo za gotovo, podrazumijevajući da tako nešto može svaka druga osoba.
Ne može i ne zna.
Od kud krenuti?
1. Definiraj tko je tvoj idealni kupac.
Trebaš definirati svog idealnog klijenta i odlučiti gdje se i kao tko/što želiš pozicionirati na tržištu.
Ne, tvoje dizajnerske košulje neće i ne mogu kupiti svi, ali ako se pozicioniraš idealnim klijenticama, ženama koje ih žele nositi, razumiju njihovu vrijednost i mogu si ih priuštiti, od svog ćeš biznisa dobro živjeti.

2. Shvati i da je i kreativan biznis – biznis.
Gle, ako voliš stvarati odjeću i odlična si u tome, ali je ne prodaješ, ne nudiš, ne pozicioniraš, ne stvaraš svoj brend i od toga ne zarađuješ dovoljno – ti imaš hobby, a ne biznis.
Pitaj samu sebe: želim li imati hobby i trošiti svoje vrijeme i novac na proizvode koji mi stoje i stvaraju mrtvi kapital ili pak želim biznis od kojeg mogu živjeti, platiti troškove i nastaviti ulagati u razvoj sebe i svog rada?
Unatoč kreativnosti i ljubavi prema slobodi trebaš naučiti kako voditi uspješan biznis, naučiti se bolje organizirati i učiti prodaju ili pak se povezati s onima koji to mogu napraviti umjesto tebe.
3. Trebaš standardizirati bar nešto od onoga što nudiš i time olakšati sebi i svojim potencijalnim kupcima.
Nemoj sad reći: “Ali ja imam previše ideja, ne mogu se fokusirati samo na jednu.”
Nitko ne veli da moraš štancati, ali napravi bar neku standardizaciju.
Reci, radim slike u toj, toj i toj dimenziji. Što ćeš gore naslikati, tvoja je umjetnička sloboda.
Reci, edukacija od 2 sata košta toliko, od 4 sata toliko.
Reci, nudim pakete od 10, 20 i 30 artisan kolačića.
Reci, stvaram liniju upcycled jakni od trapera.
Sistematizacija ti je potrebna da možeš napraviti webshop i izračunati adekvatnu cijenu, a svoju kreativnost ćeš izraziti tako da svaka bude bar malo drugačija.
Razumiješ?
Okviri te nužno ne moraju zadaviti, mogu ti samo pružiti neki kontekst koji tvoji klijenti mogu razumjeti, a tebi omogućava da ipak možeš izračunati koliko tvoj rad/vrijeme vrijedi.
4. Definiraj adekvatnu cijenu. I nemoj reći: “Ma znaš, ja bi to radila i besplatno.”
Razumijem te, to znači da smo izabrale posao u kojem možemo stvarno uživati stvarajući dodanu vrijednost za naše klijente i zajednicu.
No, kakve to veze ima s biznisom od kojeg želimo živjeti i biti ostvarene i zadovoljne?
Iza toga krije se (reći će terapeuti) strah da nismo dovoljno dobri, pa dajemo u bescjenje ili poklanjamo, jer nas je strah odbijanja tržišta i mogućeg neuspjeha.
Radi toga ćeš imati problem s definiranjem adekvatne cijene, bit će ti neugodno naplatiti, prodaja će ti se činiti “fuj”, a sve to odvest će tvoj biznis koji voliš – u financijsku propast.
Još jednu rečenicu često slušam, a to je “Kako da naplatim xy kuna, kad ja to napravim kao od šale?”
Da. Sad nakon 10 godina vježbe, ulaganja u edukacije, materijale i ostalo, dok su drugi za to vrijeme pili kave.
Što to znači, da ako si ti nešto unaprijedila da trebaš to davati u bescjenje?
Treba li vrhunski svirač violine u nacionalnom teatru svirati besplatno samo jer on odsvira neku numeru s lakoćom i kao od šale?
Treba li ti vrhunski pekar dati kruh badava jer brzo i lako stvara savršen kruh?
Izračunaj koliko ti materijala, vremena, truda, resursa treba da napraviš svoj proizvod ili uslugu.
Izračunaj svoju točku pokrivanja da ne ispadne da si sa svakim prodanim proizvodom 150 kuna u minusu kao jedna moja klijentica prije nego je došla meni na edukaciju.
Popiši sve što kupuješ svojim novcem, pa kažeš “to ne računa”.
Naravno da se računa, platila si 🙂
Možda si sad misliš: “Kad bi izračunala koliko vremena utrošim, vjerojatno se time ne bi više ni bavila”.
Možda bi trebala izračunati, jer bi nakon toga počela donositi bolje odluke i više cijeniti svoj rad i trud.
Bi li za nekog drugog poslodavca radila isto to bez plaće, godišnjeg, cijele dane i u lošim uvjetima?
Ne bi.
Ako voliš svoj kreativni biznis i znaš da radiš sjajne proizvode/usluge, ali ti se glavom i dalje šulja misao “Nema kruha od kreative”, znaš kako kažu – ono u što vjeruješ postaje tvoja realnost.
Jesi li definirala idealnog klijenta, stvorila svoju brend strategiju, razmislila gdje se i kako želiš pozicionirati ili pak si stavila par fotki na Facebook, svi frendovi su lajkali, ali nitko nije kupio pa si odustala?
Mogu ti reći samo da je Beeple (Mike Winkelmann) četrdesetogodišnji grafički dizajner u jednom vikendu zaradio 3,5 milijuna dolara prodajući svoje digitalne slike.
Digitalne slike, one koje dobiješ u digitalnom obliku.
Ok, sad ćeš mi reći – ma da, ali to je Amerika, a ne Hrvatska.
Pa u digitalnom smo dobu, ti možeš prodavati i pozicionirati se di god želiš.
Ma da, ali u Hrvatskoj Marina, u Hrvatskoj.
OK, sad ću onda reći ovako – netko ima ideje koje čuče i nikad ih ne realizira jer “nije dobro vrijeme ili je retrogradni Merkur”, a neko je Bruketa i Žinić.
Netko slika doma misleći da od toga nema kruha, netko je Mirna Sišul koja prodaje svoje slike, printeve, ima webshop, sad je krenula i na majice, tapete i kišobrane.
(I ja imam 2 njene slike.)
Pusti to da drugi ne možda zarađuju, ti nisi oni, ti gradiš svoju priču.
Pa i neki kolege iz moje djelatnosti ne zarađuju dobro, a moje sve grupe i termini su unaprijed puni.
Ja nisam oni, oni nisu ja.
Ti nisi oni, oni nisu ti.
Ti ćeš stvoriti svoju priču.

Nemoj reći da se ne može, reci iskreno – ja još nisam pokušala/napravila kako treba.
To ne znači da ne možeš ili nećeš.
Imaš talent koji nemaju svi.
A poslovne vještine, to ako želiš uvijek možeš naučiti.
Ne znaš kako definirati idealnog klijenta (osobe koja traži, želi i spremna je platiti adekvatnu cijenu za tvoj rad), a muku mučiš i s definiranjem adekvatne cijene?
S tim ti odmah mogu pomoći 🙂
Tvoje rješenje čeka te u odmah dostupnopj online edukaciji “Kako definirati avatar idealnog klijenta i povećati prodaju”
Vidiš da je sve lako rješivo?