Što poduzetnice potiče i sprečava da postanu uspješne?
Koliko rade i jesu li postigle ono zbog čega su i pokretale svoj biznis – više vremena, više zadovoljstva i više profita?
To su pitanja koja su me nagnala da provedem istraživanje potreba poduzetnica u Hrvatskoj i saznam realno stanje.
U posljednjih 5 godina kao stručnjakinja za izgradnju uspješnih biznisa i brendova radila sam sa stotinama poduzetnica i primijetila sam da se većini sustavno ponavljaju iste prepreke, izazovi i problemi u poslovanju.
Iako se u tom periodu desilo puno promjena (na tržištu, u marketingu, u kupovnim navikama), ono što se kao evergreen provlači kroz žensko poduzetništvo i čemu prečesto svjedočim je da previše poduzetnica i dalje radi previše, zarađuje premalo i u stalnoj je utrci s burnoutom.
U Hrvatskoj je udio žena u vlasničkim strukturama biznisa samo 31,7% („Analiza udjela žena poduzetnica u vlasničkoj strukturi trgovačkih društava“, FINA, 2020.), a nisku razinu samozapošljavanja i poduzetničke aktivnosti kod žena prate problemi niske financijske pismenosti, nedostatak poslovnih vještina i ograničen pristup financijskim izvorima, kaže izvještaj Svjetske banke.
U istraživanju “Analiza potreba poduzetnica, Marina Kolar & Konekta” koje sam provela sudjelovale su uglavnom male poduzetnice koje aktivno traže rješenja za unaprjeđenje svog biznisa i prate moj rad online, a ispitala sam njihovu poslovnu stvarnost, izazove, želje, ciljeve i osjećaj uspješnosti, kako bi provjerila kakvo je stvarno stanje.
Iako se radilo o istraživanju koje sam radila za vlastite potrebe, odlučila sam podijeliti dio rezultata za koje vjerujem da će biti korisni i ostalim dionicima koji pokušavaju pozitivno utjecati na osnaživanje ženskog poduzetništva.
U online istraživanju sudjelovalo je 344 ispitanika. (Statističku analizu je početkom 2022. napravila Tena Kovač, mag. psych.)
Više od polovice ispitanica u dobnoj su skupini između 35 do 45 godina života (51,2%).
Sudionice poduzetnice su uglavnom visokoobrazovane (62,3%), žive u gradu (70,3%) i rade od kuće (67%).
54,8% ih je vlasnica obrta, 31,7% su vlasnice d.o-o/j.d.o.o., a ostatak su OPG-a, kućne radinosti, freelanceri i sl.
Poduzetnice su, ispitanice u ovom istraživanju, pokretale svoje biznise zbog 4 glavna razloga. Htjele su biti
(1) same svoj šef i same donositi odluke;
(2) fleksibilno radno vrijeme;
(3) promjenu na poslovnom i životnom području;
(4) mogućnost da zarade više.
No, istraživanje je pokazalo kako nakon pokretanja biznisa poduzetnice svoje sjajne ideje ne uspjevaju u dovoljnoj mjeri pretvoriti u biznise od kojih mogu dobro, neopterećeno i zadovoljno živjeti.
1. Vlasnice biznisa htjele su pokretanjem svog biznisa više vremena za sebe i svoju obitelj, ali rezultati su pokazali da većina nije uspjela ostvariti ovu želju.
U 72 % slučaja poduzetnice su jedine zaposlenice svojih biznisa, što znači da istovremeno rade cijeli spektar različitih poslova (svoje djelatnosti, izradu proizvoda/pružanje usluga, administraciju, marketing, prodaju…)
Svaka druga poduzetnica (50,7%) radi više od 8 sati na dan, a čak 40,7% kaže da su im njihovi radni zadaci i posao često važniji od njihove osobne dobrobiti koju zanemaruju.
2. Vlasnice biznisa htjele su pokretanjem svog biznisa financijski ostvariti /više profita, no rezultati su bili porazni i na ovom području.
Svaka druga ispitanica, vlasnica biznisa, (50,9 %) u 2021. godini imala prihode manje od 100.000kn, a čak 84,6% navodi kako u svom biznisu treba više profita.
3.Vlasnice biznisa htjele su pokretanjem svog biznisa samoostvarenje, zadovoljstvo i slobodu.
Realnost? Samo 3,7% ispitanica (poduzetnica) u potpunosti je zadovoljno svojim poslovnim uspjehom i količinom profita, zadovoljstva i vremena.
Kad to sumiramo, ispada da ispitanice poduzetnice rade više od 8 sati na dan, rade posao opsega za nekoliko ljudi/radnih mjesta, zbog posla često zanemaruju vlastitu dobrobit (što ih vodi u burnout), a “glavne nagrade” (adekvatne materijalne kompenzacije) – nema.
U jednoj prosječnoj računici dobivenih podataka (npr 10 sati rada na dan i 70.000 kn/god), dolazimo do poraznog izračuna da barem polovica poduzetnica radi za satnicu manju od minimalne studentske satnice, što je i tužno i poražavajuće u isto vrijeme.
Da bi izgradile uspješnije biznise gdje će raditi sa svojim idealnim klijentima, prodavati po adekvatnoj cijeni i biti dobro pozicionirane na tržištu, poduzetnicama nedostaje ključnih poslovnih kompetencija poput prodajnih vještina, brendiranja i efikasnih alata za razvoj uspješnih biznisa.
Više od polovice ispitanica (51,1%) smatra da je za brži napredak važno imati dobrog mentora koji im može maknuti suvišne zavoje na putu do uspjeha.
Mentorske programe navode kao modele koji su im najviše pomogli u njihovom poslovanju, ali u iste najmanje ulažu i najmanje koriste.
Najčešće biraju besplatne edukacijske programe na društvenim mrežama i Internetu, s kojima i ne postižu rezultate koje bi htjele.
Što je rješenje za izgradnju uspješnih biznisa u kojima možemo imati dovoljno profita, vremena i zadovoljstva?
Činjenica je da poduzetnice u Hrvatskoj imaju dobre ideje i dobro rade svoju djelatnost.
Žele dostojanstveno živjeti od svog rada, biti vidljive i uspješno poslovati, no najčešće ih u tome sprečava manjak kompetencija u prodaji, otpor i nelagoda kod samopromocije, fokus na svoju djelatnost i operativne aktivnosti (umjesto na razvoj biznisa), raspršenost na previše ideja, manjak hrabrosti, a ne pomaže ni nedostatno vrijeme (i trud) koje ulažu u razvoj i rast svojih biznisa.
Velik broj ispitanica svjestan je svoje nesigurnosti, raspršenosti i nedostatka kapitala i/ili kompetencija, ali još uvijek premali broj njih odluči fokusirano i usmjereno djelovati.
Bez toga promjena se neće desiti, jer izgraditi uspješan i profitabilan biznis zahtjeva puno više od toga da dobro radimo samo svoju djelatnost i da se bavimo „sitnicama“ cijele dane.
Potrebno je uložiti vrijeme i trud u realizaciju velikih ciljeva, educirati se i/ili naći dobre mentore, učiti prodaju, umrežavati se i ponajprije znati da je itekako moguće i u Hrvatskoj izgraditi svoj uspješan biznis.
Kroz svoje edukacije i online Akademiju “Izgradi uspješan biznis” svakodnevno svjedočim brzim i korjenitim transformacijama malih biznisa i poduzetnica koje uspijevaju stvoriti uspješne biznise po uzoru na one o kojima su maštale kad su ih otvarale.
U kojem dijelu statistike ćemo biti, onoj uspješnoj ili neuspješnoj, bez obzira na vanjske okolnosti, to još uvijek uvelike ovisi o nama i odlukama koje donosimo.
Ne postoji prepreka zbog koje male poduzetnice od svog biznisa ne bi mogle stvoriti onaj u kojem rade sa svojim idealnim klijentima i imaju dovoljno profita, zadovoljstva i vremena – ako to stvarno žele i odluče postići, a onda krenu u akciju (koja je uglavnom izvan zone komfora).
OVDJE pogledaj kako ti mogu pomoći da prestaneš raditi previše, a zarađivati premalo.
Marina Kolar, poduzetnica i stručnjakinja za razvoj uspješnih, smislenih i profitabilnih biznisa